Gouden tips

1. Beval rechtop

Rechtop bevallen is de weg van de minste weerstand. Zo helpt de zwaartekracht je kind op weg naar de uitgang. Bovendien functioneert de bloedsomloop van jou en je kind beter dan wanneer je ligt. Als je er ook nog bij hurkt vergroot je je bekkenuitgang met wel 30%! Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

2. Kom in actie!

Bevallen is een storm in je lichaam die opsteekt en eindigt in een orkaan. Daar kun je niet rustig bij gaan liggen wachten en kijken wat er gebeurt. Met die kracht moet je aan de slag. Dus kom in actie! Loop, dans, beweeg of wiebel je kind een weg naar de uitgang. Zoek een fysieke activiteit en wees je bewust van je lichaam. Bevallen heeft niets te maken met uitrusten of slapen maar is gewoon keiharde arbeid. De taal herinnert ons daar nog aan: In het Engels is een barende vrouw in labour en in het Frans is zij bezig met le travail.

3. Adem door je buik

Laat alle technische trucjes varen en haal gewoon adem als een kind. Daarbij gaat je buik als een blaasbalg heen en weer en zo is je zuurstofvoorziening het beste. Bij elke inademing komt de onderkant van je buik naar voren en bij het uitademen valt je buik weer terug. Je borstkas blijft relatief onbeweeglijk en je schouders ontspannen. Door je neus ademen is het gezondst. Maar bij een bevalling ga je vaak vanzelf door je mond uitademen om jezelf kracht bij te zetten. Blaas maar eens stevig tussen je lippen. Dan voel je de neerwaartse kracht op je buik toenemen.

4. Neem verantwoordelijkheid

Een voetballer zal nooit scoren zo lang hij vragend naar de zijlijn kijkt om te zien wat zijn coach roept. Het lukt alleen als hij vertrouwt op zijn eigen inzicht en capaciteiten. Voor bevallen geldt dat ook. Laat iedereen achter je om op het moment zelf te kunnen schitteren! Ga niet zonder meer accoord met technisch ingrijpen. Want elke ingreep verstoort je natuurlijke balans en eigen kracht en daarmee ontneem je jezelf de regie van je bevalling en de mogelijkheid om je kracht goed te benutten.

5. Gebruik je eigen wijsheid

Via je lichaamsgevoel en intuïtie sta jij direct met jezelf in contact en beschik je over een vorm van kennis waarbij alles met elkaar in verbinding staat, terwijl deskundigen zich moeten redden met kennis die zij via machines en hun eigen interpretatie afleiden van jouw lichaam. Om veilig te kunnen bevallen moet je gebruik maken van wat je zelf voelt en weet.

6. Hanteer de pijn

De roep van vrouwen om pijnbestrijding is begrijpelijk. Want onnatuurlijke barenspraktijken maken bevallen moeilijker en pijnlijker dan het van nature is. Maar pijnbestrijding is slechts een doekje voor het bloeden en in principe geen goede vorm van zorg. Want het berooft je van je natuurlijke kracht waardoor je niet meer goed mee kunt werken aan je bevalling. Een kind krijgen is een enorme klus en als je je eigen kracht niet goed kunt gebruiken, zullen anderen je van je kind moeten verlossen. Dit is dan ook wat vaak gebeurt na pijnbestrijding. Zo compliceert pijnbestrijding een bevalling. Daarbij werken de medicijnen ook nog complicerend. In een actieve verticale bevalling is de pijn die bij een bevalling komt kijken hanteerbaar.

7. Zorg voor een coach

De verloskundige heeft naast al haar technische en administratieve taken steeds minder tijd voor wat ooit haar kerntaak was: Het ondersteunen van de natuurlijke kracht van vrouwen. Om in deze tijd veilig en ongecompliceerd te kunnen bevallen is een bevallingscoach (doula) dan ook bijna een noodzaak. Misschien jammer dat het dan een beetje druk wordt aan het bed. Maar dat is te verkiezen boven niet goed weten wat je moet doen.

8. Geniet er van!

Ook al is bevallen afzien, alles wordt lichter als je het jezelf naar de zin maakt. Als je iets doet wat je heerlijk vind, kom je je tijd sneller en aangenamer door dan wanneer je heel serieus en verkrampt met je bevalling bezig bent. Bovendien kun je je dan beter ontspannen waardoor je makkelijker kunt loslaten. Maak er je eigen feestje van!

9. Breng jezelf tot uitdrukking

Veilig bevallen gaat grotendeels over jezelf tot uitdrukking brengen. Jij moet het doen! En dat lukt het beste als je daarin jezelf kunt zijn. Denk er over na wat dat voor jou betekent en leg jezelf geen beperkingen op. Dansen en zingen brengt je fysiek en gevoelsmatig dichter bij jezelf. Maar je kunt ook gaan badmintonnen als dat beter bij je past.

10. Beval op een warme veilige plek

Hoewel wij het ziekenhuis rationeel beschouwen als een veilige plek, ervaren vrouwen dat van nature niet zo. Instinctief ervaar je vooral veiligheid als je je kunt afzonderen van de buitenwereld en in het holst van de nacht op vertrouwd terrein in alle rust je kind kunt baren. Dus waar je ook bevalt, draag zo veel mogelijk zorg voor privacy, afzondering, warmte, zowel fysiek als emotioneel , en dim het licht.

11. Denk niet maar voel

Als je bevalt heb je geen enkele boodschap aan tijdsintervallen, fases en centimeters. Het enige wat jij hoeft te doen is voelen wat er gebeurt en daar zo goed mogelijk op reageren. Zoek naar houdingen die goed voelen. Want op deze manier werk je actief mee aan de geboorte van je kindje.



Bevallen op eigen kracht in boekvorm

Deze gouden tips zijn verder uitgewerkt in mijn boek 'Bevallen op eigen kracht'. Daar staan ook oefeningen in die je fysiek en mentaal voorbereiden op je bevalling. Dit boek verschijnt aan het begin van 2012. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en wens je alvast veel kracht voor bij je bevalling!